
O tuláckom/nomádskom/kočovnom/
cirkusantskom/cigánskom spôsobe
života som písala už minulý rok (viď článok z 8/2018) a tiež
som už písala o portugalskej náture (viď článok z 8/2017).
Tentoraz sa zameriam na iný aspekt tohto spôsobu života-
vystupovania na ulici (tzv. BUSKING).
Predtým
sa však ešte posťažujem ako krvopotne som sa dopracovala k tomu,
aby sa mi podarilo motor maringotky po ročnom nepoužívaní vôbec
spojazdniť. Kamarátka
sa ju snažila bezúspešne predať celý rok a bohužiaľ, už
končil júl, keď konečne privolila, aby som si ju požičala ja.
Šla som po ňu tam, kde bola takmer rok zaparkovaná....a hoci
naštartovala na prvýkrát, podarilo sa mi prejsť len asi 20 km zo
180, keď
vyvrela voda z chladiča, lebo sa pretrhol remeň, atď. Odťahová
služba, prvý automechanik. Ten v podstate nespravil poriadne nič z
toho, o čo som ho požiadala, to som však zistila až na STK-čke.
Naspäť do opravovne (číslo dva), medzitým ešte výmena
pneumatík, zháňanie bezpečnostného pásu na šrotovisku, atď.
Mohla by som napísať celý román, kebyže opíšem všetky detaily
tých 12 dní, kedy som sa každý deň prebudila s nádejou, že
auto je konečne opravené, môžem ho vziať zo servisu, prejdem
kontrolou a vyrazím na cestu. 12 dní som sa so všetkými lúčila,
že teda už zajtra odchádzam, 12 dní som si ani nemohla nič iné
plánovať, môj život sa točil okolo servisu, auta a mechanikov.
Už som chcela vyraziť na cestu a začať moje vytúžené a
zaslúžené prázdniny v podobe umeleckého turné...no stále
voľačo nebolo v poriadku, zlyhalo na poslenú chvíľu alebo
vysvitlo, že mi to vôbec neopravili...
Konečne
nadišiel deň D, keď sa vyriešili technické problémy, auto
spravilo skúšky a ja som vyrazila za dobrodružstvom, začal Plán
P. Po troch dňoch vyvrela voda v chladiči, lebo sa pretrhol remeň,
neštartoval akumulátor...odťahová služba a tretí mechanik.
Opravil a s veľkým úsmevom sa dušoval, že môžem šoférovať
ako ďaleko len chcem. Po troch dňoch vyvrela voda v chladiči, lebo
sa pretrhol remeň, neštartoval akumulátor...odťahová služba a
mechanik číslo štyri...zdá sa, že tento servis bolo o čosi
serióznejší, lebo remeň aj chladič to zvládli. Pravda je, že
som musela pravidelne dolievať vodu do chladiča cca každých 30
kilometrov...dúfala som, že si to takto ten motor rozmyslí a
prestane pýtať naftu, ktorá je drahá, a zmení sa na hydrogénny
pohon, ale bohužiaľ sa to nestalo.
Nuž
ale o inom som chcela...o prístupe, na ktorý som počas môjho
turné natrafila a trvalo mi hodnú chvíľu, kým som ho strávila.
Riešila
som si problém, že som mala pocit, že sa mi nedostáva základnej
úcty ako ľudskej bytosti (to mám z toho, že mám v hlave také
hlúposti ako základná úcta ku všetkým ľuďom, úcta ku všetkým
bytostiam, vôbec úcta). Vysvetlím. Umelec predvádzajúci svoj
talent na verejnom priestore svoje umenie v podstate rozdáva
zadarmo. Má chuť podeliť sa oň so svetom, musí ho vypustiť von,
inak by ho to dusilo. Verí však, že ľudia, ktorým sa jeho umenie
páči, ho nejakým spôsobom ocenia: mincou do klobúka, úsmevom,
potleskom alebo vôbec samotnou pozornosťou. Zatiaľ všetko v
poriadku. Nemusí mi hodiť mincu každý, kto prejde okolo. Dokonca
mi ju nemusí dať ani ten okoloidúci, čo sa pristaví, lebo ho
predstavenie zaujme. Mňa teší, že mám obecenstvo, veď preto
tancujem. No hnevajú ma tí okoloidúci, ktorí si ma (bez toho, aby
si odo mňa vyžiadali súhlas) odfotia alebo natočia na video- teda
očividne sa im moje účinkovanie páči, no potom ničím
neprispejú. To sa cítim zneužitá, že si ma odfotili, ako by som
bola len nejaký objekt.
Samozrejme,
tým, že tancujem na verejnom priestranstve, sa vystavujem tomu, že
si ma budú ľudia fotiť a filmovať bez dovolenia. No bolí ma, ža
si neuvedomujú a tobôž nevážia, že si domov odnášajú kus
mojej práce-môj image: samotné moje telo, make up a kostými,
pohyby choreografie a ich prevedenie v danom momente, sú všetko
výsledky môjho dlhoročného a každodenného úsilia...
Príde
mi to, akoby som bola len nejaký objekt, ktorý sa im zapáčil, tak
si ho odfotia. Potom doma ukazujú rodine a priateľom. Bohužiaľ,
žijeme v spoločnosti, kde sa jednak umeniu nedostáva náležitého
ocenenia: ľudia si neuvedomujú kopec dlhoročnej práce, ktorá sa
zvyčajne skrýva za tým-ktorým dielom...myslia si, že keď niekto
rád tancuje, kreslí, spieva, hrá sa s deťmi alebo píše, tak im
za to netreba platiť. Akoby práca musela byť utrpením. Ak
netrpíš, keď pracuješ, tak ti za to nezaplatíme.
A
jednak žijeme v kultúre, kde máme pocit, že nám patrí všetko,
že si môžeme privlastniť všetko, čo máme na dosah ruky, alebo
lepšie povedané, na dosah kamery smartphone-u.
Je
jedno, či je to objekt, zviera alebo ľudská bytosť. Jediným
kliknutím si to privlastníme a potom sa tým chválime na
sociálnych sieťach, akoby to bolo súčasťou nás. Ak dám na
Instagram fotku pekného západu slnka, tak som ja viacej cool.
Ak na Facebook-u zdieľam fotku jedla v reštaurácii, ktorá je in,
tak si tým zvyšujem vlastný status.
Tak
toto ma hnevalo niekoľko dní, keď som si po predstavení našla v
klobúku 10-15 eur. Minulý rok som mala menej choreografií,
tancovala som vždy len hodinu a zarábala som 25-35 eur. Neviem, či
to bolo tým, že som vystupovala v Španielsku a Francúzsku a tento
rok v Portugalsku...asi je rozdiel v mentalite. Buď je to tým, že
sú portugalci príliš katolícky založení, alebo sú príliš
chudobní, alebo príliš skúpi. Čo už narobíš.
Ja
som sa z toho musela poučiť, aby ma tá ich lakomosť a
bezohľadnosť nebolela. Nepotrebujem ocenenie, toto však už bolo o
úcte. Mala som pocit, že si ma nevážia, cítila som sa zneužitá
a kvôli tomu zhnusená. Zhnusená z ľudstva. Dokonca som v jednej
konverzácii s kamarátkou o danej téme prirovnala týchto ľudí k
červom. Ľudia sa mi hnusia ako červy. Na to mi kamarátka vnukla
myšlienku, že červ sa môže premeniť na motýľa (ja viem
technicky je na to potrebná húsenica, no tu sa bavíme v
symbolickej rovine). Tiež som sa spýtala orákula v podobe
tarotových kariet, čo sa mám z tejto cesty ja poučiť a
karty-Bohyne mi odpovedali OČISTENIE.
Nenechať
sa znechutiť konzumom, sebeckosťou a bezohľadnosťou "Babylonu"
a jeho obyvateľov. Zachovať si svoju čistotu a cnosť, šíriť
ich vlastným príkladom. Nestarať sa o materiálny výsledok, ani o
ich ocenenie, ba dokonca ani o úctu. Byť príkladom cnosti tým,
ktorí nevedia, čo činia. Nenechať sa znechutiť, rozladiť,
poškvrniť hnevom alebo pocitom krivdy. Premeniť to zhnusenie, že
ľudia sú ako slepé červy, čo sa len ženú za potravou,
pretransformovať zhnusenie na čistou, cnosť...premeniť červa na
motýľa, povzniesť sa nad neschopnosť ľudí oceniť umenie,
talent, snahu, dokonca nad ich neschopnosť vážiť si ostatné
bytosti: minerálne, rastlinné, zvieracie aj ľudské.
No hay comentarios:
Publicar un comentario