Nuž
tak, tento rok pripadli Fašiangy/Karneval už na február. V rámci
toho, že som neskutočná "herečka" (viď článok
1/2018), sa strašne rada prezliekam za niekoho iného. A Karneval, u
nás zvaný ENTROIDO alebo ANTROIDO, je na to ako stvorený. C.G.Jung
by na to povedal, že nám toto obdobie roka umožňuje prejaviť tie
stránky našeho Ja, ktoré zvyčajne veľmi nepretŕčame, lebo by
sme boli divní alebo by nás spoločnosť odsúdila. Jedine, že by
bol človek neskutočná herečka, v tom prípade pretŕča na
verejnosti všetky svoje možné facety bez akejkoľvek hanby.
Tento
rok som sa počas fašiangoveého týždňa prezliekla za všelikoho,
no najdôležitejšie dve podosobnosti, ktoré som prevetrala, boli
Marilyn (Monroe, nie Manson)- samý glamour, fashion a chic- a na
druhej strane úplný protipól, tzv. CHONI POLIGONERA (čítaj
čony). Jedná sa o dôležitú súčasť španielskej kultúry,
osobnosť založenú na reálnych osobách, ktorej opisu by som
chcela venovať niekoľko poznámok.
Choni
sú dievčatá a mladé ženy, ktoré s súčasťou istej subkultúry
alebo urban tribe, všeobecne nazývanej CANI (čítaj kany). Tú
tvoria mladí ľudia cca do 40 rokov žijúci väčšinou vo veľkých
mestách- a to vo štvrtiach na periférii, kde prevláda pracujúca,
robotnícka trieda a tiež veľká časť nepracujúcej populácie,
ktorá sa poflakuje a priživuje. Typický obraz choni, značne
pokrivený a prehnaný masmédiami, je niečo podobné ako slovenské
Cuky a Luky, ale vo vulgárnejšej verzii.
Choni
teda buď pracujú niekde celý deň vo fabrike za pásom, mnohé z
nich sú kaderníčky, prípadne nepracujú vôbec. Zmyslom ich
života je ísť sa zabávať s ostatnými choni(ženy) a cani
(muži). Nechodia však na diskotéky, ale si žúrky zmontujú sami-
na odľahlých miestach priemyselných parkov, kde po skončení
pracovnej doby niet nikoho. Odtiaľ pôvod ich mena POLIGONERA:
polígono je priemyslený park. Hudba priamo z auta, ktoré je
špeciálne upravené na rozsievanie decibelov. Alkohol sa nakúpi v
potravinách, tak to vyjde omnoho lacnejšie ako v bare. Tento spôsob
spoločného pitia na verejných priestranstvách má v Španieĺsku
veľkú obľubu, dokonca je na to aj slovo - BOTELLÓN. Sú miesta,
kde sa na botellón pravidelne stretávajú tisícky mladých
ľudí...spoločne sa opijú, ozvracajú a pomočia okolie a na druhý
deň po nich zostáva cintorín igelitiek, plastových pohárov,
plechoviek a fliaš.
Hudba,
ktorú počúvajú chonis a canis poligoneros je väčšiou regetón
z Latinskej Ameriky alebo elektronické verzie odrhovačiek. Tiež
nepohrdnú flamencom, nakoľko najväčšia koncentrácia
príslušníkov tohto mestského kmeňa (urban tribe) je práve v
Andalúzii, a tiež úzko súvisí s tamojšou rómskou komunitou.
Hoci sú chonis a canis väčšinou príslušníci bielej rasy,
prípadne z Latinskej Ameriky, ich najväčšou ašpiráciou v živote
je byť ako andalúzski Rómovia. Preto sa snažia vyvážiť
hmotnosť svojich tiel zlatom, ktoré na seba navešajú: reťaze,
náramky, prstene...ženám nesmú chýbať zlaté kruhové náušnice.
Čím väčšie, tým lepšie. Pre choni je veľkosť jej náušníc
otázkou cti, niečo ako náhrdelníky pre ženy z afrického kmeňa
Masai.
Tiež
rozprávajú ako Cigánky, teda skôr kričia, lebo cieľom číslo 1
je byť čo najnápadnejšia, upútať pozornosť. A k tomu slúži
aj vizáž: okrem spomínaného zlata nesmie chýbať značkové
oblečenie a doplnky (alebo lepšie povedané, napodobeniny
značkového oblečenia, nakoľko hovoríme o nižšej strednej
vrstve)- kombinácie teplákov a podpätkových topánok, minisukne,
nohavice so zníženým pásom, aby správne vynikli tangáče a
tetovania na krížovej kosti...a pokiaľ je to možné, všetko s
tigrím alebo leopardím vzorom, aj topánky (viď štýl Nora
Mojsejová). Vlasy vyčesané do chvosta, odfarbený blond krásne
kontrastujúci s vyrastajúcimi korienkami, neexistuje horná hranica
na maximálny povolený počet príčeskov.
Žuvačka
v ústach, vulgárny slovník, neznalosť spisovného jazyka a
obmedzená slovná zásoba v dôsledku nízkeho vzdelania, nechcené
tehotenstvá v pubertálnom veku, sklony k agresivite (hlavne voči
druhej choni, ktorá sa lascívne usmiala na "tvojho" muža,
ktorého si jej predtým prebrala ty)...to všetko vytvára obraz
tzv. PRINCEZNEJ ZO ŠTVRTE/PRINCESA DEL BARRIO. Samozrejme, obraz
značne prehnaný, skreslený, založený na predsudkoch.
Pravdu
povediac, osobne žiadnu choni nepoznám. Takú ozajstnú. Moje opisy
sú založené na rozprávaniach iných a na dôkladnej štúdii na
Internete- články a videá venované tejto subkultúre.
Ako
som povedala, "zahrala" som sa na nevzdelanú choni, aj na
božskú Marilyn. Obe boli sranda, obe sú súčasťou mňa, súčasťou
každej z nás.
No hay comentarios:
Publicar un comentario